דן ריזינגר – הלך לעולמו

rikitarbut
מתוך התערוכה של דן ריזינגר במוזיאון ישראל
  • היום רוצה להתנצל על כמה ימים של נתק עקב בעיה טכנית באתר שלנו,
    שמחה לחזור ולהביא לכם הפעם מחווה למאייר ישראלי ענק שהלך לעולמו לפני כמה ימים: דן ריזינגר בגיל

ריזינגר, חתן פרס ישראל לעיצוב לשנת התשנ״ח (1998), היה בכיר המעצבים הגרפיים שחי ופעל בישראל. הוא פרץ את הדרך בעבור מעצבים ישראלים רבים שבאו אחריו, ונחשב לנושא הדגל של העיצוב הגרפי הישראלי בעולם. 

ריזינגר נולד ב־3 באוגוסט 1934 בעיר קאניז׳ה שביוגוסלביה (סרביה כיום), למשפחת אומנים שעסקו בצביעה של מבני ציבור ובתים. בשנת 1941, בתקופת מלחמת העולם השניה, פלש צבא הונגריה הפשיסטית לסרביה. שנה לאחר מכן גויס אביו לפלוגות העבודה בכפייה של הצבא ההונגרי, שמהן לא חזר. בשנת 1944, בעקבות השתלטות גרמניה הנאצית על הונגריה, הוסתר ריזינגר יחד עם אמו על ידי משפחות סרביות, וכך ניצלו חייהם. בשנת 1949, בהיותו בן 15, עלה לישראל עם אמו ואביו החורג.

שנה לאחר שעלה לישראל, בהיותו בן 16 בלבד, החל את לימודיו במחלקה לגרפיקה שימושית ב״בצלאל החדש״ בירושלים. הוא הצטיין בלימודים ובשנת 1953 הוענק לו פרס שטרוק בעבור כרזת ״מן העיר אל הכפר״ שאותה עיצב באותה שנה. לאחר שסיים את לימודיו בהצטיינות, התגייס לצה״ל ושובץ לחיל האוויר, שם שירת כראש מחלקת הפרסומים והכרזות של החיל.

בסוף שנות ה־60 הפכה הקריירה של ריזינגר ממקומית לבין־לאומית. ״שלח את עמי״ – כרזה סוציו־פוליטית אישית שעיצב הפכה אותו למעצב ידוע ברחבי העולם. הכרזה, שהשנה צויינו 50 שנה לעיצובה, זכתה לתהודה בין־לאומית ושמה את ריזינגר על מפת העיצוב העולמי. באותה תקופה החל בעיצוב סדרת כרזות יעדי אל על, שגם הן פורסמו בעולם והקנו לו מוניטין. שתי ״חותמות איכות״ בין־לאומיות לכישרונו ויכולתו של ריזינגר הגיעו בשנת 1970, כשהתקבל כחבר לאיגוד המעצבים הבין־לאומי AGI וכחבר מועדון הארטזֿדירקטורים של ניו יורק (ADC). שיא נוסף הגיע בשנת 1987 כשהוזמן ידי המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק (MoMA) לעצב בעבור המוזיאון לוח שנה.

בשנים האחרונות הגביר ריזינגר את עיסוקו באמנות, בעיקר בזו המופשטת שבה המשיך להדגיש את משיכתו לצבעים עזים, שהכניסו חיים למשטחי הצבע שהורכבו מצורות גיאומטריות מצומצמות. עבודות אלו הוצגו בתערוכות ברחבי העולם. בישראל אפשר היה למצוא אותן בין השאר בתערוכה ״סביב שישה עמודים״ שהוצגה בשנת 2010 במוזיאון אשדוד לאמנות.
קישור לכתבה>>
שלכם, ריקי שחם.

Next Post

הפסטיבל הליטורגי הראשון בנצרת

אני ממליצה בחום להיות חלק הארוע התרבותי מוזיקאלי הזה בנצרת.הנה מדבריו של נביל עבוד אשקר, מוסיקאי היוזם והמנכל של הפסטיבל :״מאז ומתמיד הייתה עבורי המוסיקה הקלסית שפה נשגבת, כלי תקשורת קסום החוצה הבדלי שפה, מקום וזמן המעביר ללא צורך במלים רגשות מלב אל לב ומאחד אנשים. במחשבה זו הקמנו לפני […]